دنباله دار ~~~~~@ CoMeT

وبلاگ گروهی - نجومی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

دنباله دار ~~~~~@ CoMeT

وبلاگ گروهی - نجومی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

زبانه های خورشیدی Prominens

در لایه رنگین سپهر یا فام سپهر که همان لایه زیرین تاج خورشید می باشد به علت دمای زیاد دائما توده های بزرگ گاز را می بینیم که با ارتفاع زیادی به بیرون از خورشید پرتاب می شوند، در واقع این زبانه ها پرده هایی از شعله سرخ رنگ و عمود بر سطح خورشید هستند که گاها ساختمانی شبیه به پر دارند.

این زبانه ها به دو شکل حلقوی (loop prominens) و درختی یا آتشفشانی (eroptive prominens) می باشند. طول عمرشان از چند روز تا چند ماه است و در نواحی لکه های خورشیدی دیده می شوند و تعداد زیادی از آنها به دلیل اینکه باردار هستند پیش از ناپدید شدن به سمت قطبین خورشید می روند.

 

تنفس خورشید

میخوام یه چیزی بگم کلی حال کنید.فکر کردین فقط خودتون نفس میکشین.

اگه اینطور فکر کردین اینو بخونین تا بدونین که نفس کشای بزرگتر از شما هم هست...

بی مقدمه میدونیم که اتم های خورشید به طور دائم با یه سرعت ثابت مشغول انبساط و انقباض هستن.

موقعی که گرما زیاد میشه مطمئمنا درجه حرارت هم بالا میره و این باعث میشه که مولکول ها شروع به انبساط کنن به صورتی که کاملا از هم فاصله می گیرن و به این ترتیب برخورد بین اونها کم تر میشه. از طرفی چون همین برخوردها بودن که گرما ایجاد می کردن پس با فاصله گرفتن از همدیگه عملا باعث کم تر شدن گرما میشن و این کم شدن گرما موجب پایین اومدن دما میشه.دیگه لازم نیست که بگم با پایین اومدن دما مولکول ها دوباره تصمیم به انقباض میگیرن و باز هم با تجمع و افزایش برخوردهاشون موجب بالا رفتن دما میشن و این کار بارها و بارها تو هسته خورشید اتفاق می افته.

دانشمندا هم که دیدن این کار یه جورایی عین نفس کشیدن خودمون باعث میشه که خورشید هی بزرگ و کوچیک بشه تصمیم گرفتن که اسم این پدیده رو تنفس خورشید یا ضربان نبض  بذارن.

حالا گرفتین چی شد...

چند اصطلاح ساده نجومی

پارسک: فاصله ای است که یک ستاره از نظر ناظر طی می کند زمانی که آن ناظر یک واحد نجومی جابجا شود که در این صورت آن ستاره یک ثانیه قوسی اختلاف منظر پیدا میکند. این فاصله تقریبا معادل ۳/۱سال نوری می باشد.

اختلاف منظر: جابجایی ظاهری یک ستاره زمانی که ناظر جابجا می شود.

قدر ظاهری: مقیاسی برای سنجش روشنایی اجرام آسمانی می باشد که هر واحد آن ۵/۲ برابر واحد قبل است. در این مقیاس هر چقدر به سمت قدر منفی پیش برویم روشنایی بیشتر می شود.

قدر مطلق: اگر تمامی ستاره ها را در فاصله یک پارسکی از ناظر قرار دهیم به قدر مطلق ستاره ها دست پیدا می کنیم.

...امیدوارم مفید واقع شده باشد...

تک ستاره منظومه ما

سلام

میخوام بدون مقدمه برم سر اصل مطلب، دوست ندارم زیاد کشش بدم.

میدونید درست همین الان که شما دارین این مطلب رو میخونین یک سری اتفاقاتی داره تو این جهان پر عظمت می افته که این چیزی که میخوام بهتون بگم شاید در برابرشون هیچ باشه. اما در کل ارزش شنیدنشو داره.(حداقل برای ما) حتما می دونید که تو تک ستاره منظومه کوچیک ما(یعنی همون خورشید خانم) یک سری فعل و انفعالاتی صورت میگیره که باعث شده تا اینجور درخشان و خوشگل به نظر بیاد. اما من میخوام این قضیه رو ازاون طرفش واستون باز کنم.

اینو من نمیگما چند تا از دانشمندای کار درست گفتن.

درست تو مرکز خورشید یعنی جایی که بهش میگن هسته (core) به دلیل وجود فشار بسیار زیاد هیدروژن به هلیم تبدیل شده و در طی یک فرایند شکافتی گرما تولید می شه. اما این هیدروژن ها بالاخره  یک روزی تموم میشن و اون موقع است که خورشید چهره زشت خودش رو نشون میده.

در این زمان چون هیدروژنی در کار نیست پس دیگه هلیم و گرمایی هم تولید نمیشه و هسته خورشید کم کم گرمای خودش رو از دست میده و چون دیگه عملا هسته ای در کار نیست خورشید متلاشی میشه به طوری که شعاع انفجار موجب از بین رفتن عطارد و زهره میشه و حتی بعضیا معتقدند که این شعاع به زمین هم میرسه و میتونه سطح زمین رو نابود کنه و اون موق است که...

(البته زیاد نگران نباشیم چون اولا این نظریه هنوز به اون صورت به اثبات نرسیده، ثانیا ما اصلا اون موقع نیستیم که بخوایم بهش فکر کنیم پس بهتره زیادم نگران نباشیم و غم خودمونو بخوریم...)