دنباله دار ~~~~~@ CoMeT

وبلاگ گروهی - نجومی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

دنباله دار ~~~~~@ CoMeT

وبلاگ گروهی - نجومی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

گزارش از همایش پایان سال انجمن نجوم آماتوری ایران

زمان: یکشنبه ۵/۱۲/۱۳۸۶ ساعت۱۶:۳۰

مکان: سالن نمایش فرهنگسرای دانشجو واقع در بوستان شفق یوسف آباد

سخنرانان: استاد رضا مرادی غیاث آبادی؛ دکتر باهر؛ استاد مهندس محمدرضا صیاد

انجمن نجوم آماتوری ایران

گزارش: آرمین همدمی

این همایش راس ساعت ۱۶:۳۰ با قرائت قرآن آغاز گردید.

در ابتدا استاد رضا مرادی غیاث آبادی که دارای مدرک دکترا در باستان شناسی گرایش اختر باستان شناسی را میباشند در این همایش سخنرانی فرمودند.

محور اصلی سخنان ایشان در مورد ارتباط نزدیک بناهای تاریخی و اخترشناسی بود.

ایشان که تالیفات بسیاری همچون: اوستای کهن؛ فرضیه هایی ژیرامون نجوم شناسی در بخشهایی کهن اوستا؛ مهاجرتهای آریاییان و چگونگی آب و هوا و دریاهای باستانی ایرانی؛ کتیبه داریوش در بیستون؛ سالنامه کوروش و نبویند؛ راهنمای زمان جشنهای ملی ایران باستان؛ بناهای تقویمی و نجومی ایران و تاثیر باور داشتهای کیهانی بر نگاره های باستانی گوی بالدار و همچنین مقاله عبور ۱۲۰ ساله نقطه اعتدال بهاری از صورت فلکی پروین و تاثیر آن بر باورهای ایرانی که در کنگره دو سالانه اخترباستان شناسان جهان در که لیتوانی در سال ۲۰۰۸ برگزار میشود ارائه خواهد شد.

ایشان همچنین واضع نظریه کاربری تقویمی چندین بنای باستانی در ایران همچون چهارطاقی نیاسر و سکوهای سه گانه مجاور زیگورات و چغار زنبیل می باشند.

در این جلسه استاد غیاث آبادی علاوه بر سخنانی که در مورد بناهای تاریخی و ارتباطشان با اخترشناسی داشتند و سخنان جالبی در مورد چهار طاقی ها بیان کردند؛ از اخترشناسان حال حاضر ایرانی گله مند بودند. ایشان با درک کمبود امکانات در ایران از اخترشناسان ایرانی انتظار مطالعات تخصصی تری داشتند و به اخترشناسان ایرانی توصیه کردند که همگی به سراغ یک موضوع واحد نروند و در کارهای پژوهشی خود تنوع داشته باشند.

ایشان در پایان سخنان خویش نیز به سوالات چند تن از حاضرین پاسخ دادند.

پس از سخنرانی استاد غیاث آبادی دکتر حسین باهر که دارنده مدرک فوق دکترا از کانادا میباشند در مورد زندگی خواجه نصیر الدین طوسی به ایراد سخن پرداختند.

البته ایشان در همان ابتدای کار از مسئولین برگزاری همایش به خاطر به کار بردن نام حکیم خواجه نصیرالدین طوسی ایراد گرفتند و فرمودند که به کار بردن نام حکیم و خواجه کنار هم مرسوم نبوده و نیست...

ایشان نیز اطلاعات جامعی در مورد حکیم خواجه نصیر... ببخشید خواجه نصیرالدین طوسی... در اختیار حاضرین قرار دادند.

پس از ایشان نوبت به استاد مهندس محمدرضا صیاد رسید.

استاد صیاد متولد ۲ آذر ۱۳۲۷ در تهران می باشند.

از جمله خدمات علمی ایشان میتوان به پژوهش در زمینه های تقویم؛ علوم رایانه و تاریخ علم نجوم اشاره کرد. ایشان از سال ۵۶ در زمینه روئت هلال به مدت ۱۱ سال با عنوان کارشناس در بخش پژوهشی فیزیک خورشیدی و ستاره شناسی موسسه ژئوفیزیک به پژوهش پرداختند.

همچنین به مدت ۱۳ سال به عنوان کارشناس در بخش پژوهشی زلزله شناسی موسسه ژئو فیزیک در دانشگاه تهران فعالیت کردند و پس از بازنشستگی از سال ۸۶ تا کنون با عنوان کارشناس در مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم به فعالیت خویش ادامه می دهند.

در این همایش محور اصلی سخنرانی ایشان معرفی تقویم هجری خورشیدی بود. که در زیر گزیده ای از سخنان ایشان آورده شده است.

پدر تقویم ایران عبدالقفار پسر دوم ملا احمد اصفهانی است که در بیستمین سال سلطنت ناصرالدین شاه بعد از مرگ برادر بزرگش میرزا عبدالوهاب به فکر چنین تقویمی افتاد و در سی امین سال سلطنت ناطرالدین شاه کار خویش را آغاز کرد.

عمر تقویمی که هم اکنون در اختیار ما است ۱۲۱ سال است( سال ۱۲۶۵). دوازده سال بعد از اختراع تقویم بلژیکی ها از آن برای کارهای گمرکی که در آن زمان در انحصار آنان بود استفاده می کردند.

در سال ۱۲۸۹ مجلس استفاده از این تقویم را تصویب می کند و ۱۴ سال بعد مجلس پنجم ایران تصمیم می گیرد که تقویم هجری خورشیدی را درست همانند آنچه عبدالقفار ابداع کرده بود برای ایران به رسمیت بشناسد اما با این تفاوت که به جاس استفاده از اسامی عربی از نامهای کهن فارسی در ان استفاده شود. (در سال ۱۳۰۴ این اتفاق افتاد)

میدانیم که مبدا تقویم ها قراردادی است و عبدالقفار مبدا آن را بهار سالی که پیامبر هجرت فرمودند قرار داد.

به طور کلی تاریخ استفاده از تقویم در ایران بر اساس اسناد به دست آمده به سال ۷۵ حکومت اشکانیان برمی گردد اما محققان بر این باورند که قبل از این تاریخ نیز ایرانیان از تقویم استفاده می کردند.

برتری های تقویم هجری شمسی: آغاز سال ما درست مطابق با شروع بهار است پس یک تقویم طبیعی است و از طرفی نیز چون به طور دقیق بر حسب مطالعات نجومی ایجاد شده است میتوان آن را یک تقویم نجومی نیز نامید.

و در نهایت پس از سخنرانی ایشان متنی برای گرامیداش خانم دکتر آلینوش طریان نطق شد و وضعیت فعلی ایشان مورد بررسی قرار گرفت.

خانم دکتر طریان اولین استاد زن فیزیک ایران می باشند که در سوربن فرانسه تحصیل کردند و برای خدمت به کشورشان به ایران بازگشتند. ایشان همچنین بنیانگذار رصدخانه خورشید موسسه ژئو فیزیک هستند که هم اکنون به دلیل برخی کم توجهی ها یا اصلا بی توجهی ها غیر قابل استفاده است.

خانم دکتر طریان هم اکنون به دلی بیماری آلزایمر در سرای سالمندان توحید در نزدیکی میدان توحید تحت مراقبت هستند.

در پایان برنامه نیز از اساتید محترم غیاث آبادی و صیاد و دکتر باهر توسط مهندس عطیقی رئیس انجمن و دکتر دالکی تقدیر و تشکر به عمل آمد. 

در زیر نیز عکسهایی از این همایش می بینید:

   استاد غیاث آبادی اختر باستان شناس

     

         دکتر حسین باهر

 

  استاد مهندس صیاد تقویم نویس ایران

 

مهندس مسعود عطیقی رئیس انجمن نجوم آماتوری ایران   

استاد صیاد در حال توضیح چگونگی تقویم نویسی

قدر دانی از دکتر باهر

قدر دانی از استاد غیاث آبادی

قدردانی از استاد صیاد

خانم دکتر آلینوش طریان اولین استاد زن فیزیک ایران

 

 

و در آخر هم عکسهای یادگاری با اساتید ارجمند

در پایان این گزارش امیدوارم مفید واقع شده باشه و حتما میدونید که من تو متنهایی که میذارم تو وبلاگ ها خیلی دوست ندارم که کتابی بنویسم و خودمونی بودن رو ترجیح میدم اما خب تو این گزارش به خاطر وجود نامهای بزرگ نمیتونستم این کار رو بکنم.

اگه هم تو این گزارش کم و کاستی یا به قول خودمون سوتی دیدید خواهشا به بزرگی خودتون ببخشید چون هنوز تو گزارش نوشتن تازه کار تشریف دارم.

نظرات 2 + ارسال نظر
نازی چهارشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 20:37 http://www.observatory-am.blogfa.com

سلام
خسته نباشید
وبلاگتون عالیه
مطالب خیلی جالبی دارین
خوشحال میشیم اگه باهم تبادل لینک داشته باشیم
با اجازتون من از چند مطلب شما خیلی خوشم اومد گفتم اگه از نظر شما ایرادی نداره
اونا رو بذارم تو وبلاگمون البته با ذکر منبع(وبلاگ شما)
منتظر نظر و اجازه‌ی شما هستیم
موفق باشید.

امیر تقی لو پنج‌شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 13:41 http://www.samirt.blogfa.com

سلام
من امر شما رو اطاعت کردم
از شما هم ممنونم
راستی کاش من هم از این همایش خبر دار میشدم
با استید حاضر در این همایش در سالیان پیش عکس دارم
حقیقتش عکسهای شما رو دیدم
یاد قدیما افتادم
یادش به خیر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد